Wizz Airu chybí na léto 20 % kapacit

  • 09.03.2024 08:57

Server flightradar24.com přinesl detailní analýzu, jak se Wizz Air potýká s výpadkem 20 % svých kapacit.

V červenci 2023 společnost Pratt & Whitney zjistila, že při výrobě klíčových komponent motorů PW1100G-JM (GTF) bylo v letech 2015 až 2021 použito kontaminované práškové směsi. Společnost RTX proto vyhlásila svolávací akci, v rámci které zajistí inspekci a případně opravu „podezřelých“ motorů. Motory se musí sejmout z křídla a poslat na prohlídku, resp. opravu do výrobního závodu Pratt & Whitney. Doba do návratu motoru ke společnosti může dosáhnout až 300 dní. Celý proces je obtížně předvídatelný, což komplikuje plánování provozu letadel. 

První odhady naznačovaly, že inspekce postihne 700 motorů m. Tyto motory bude nutno prověřit v období 2023 do roku 2026. Jak se však později ukázalo, odhad byl příliš optimistický. Počet „podezřelých“ motorů byl zvýšen na 3000, takže počet letadel, které v období do roku 2026 bude nutno uzemnit, bude násobně vyšší.  

Problémem je celosvětově postiženo na 40 provozovatelů. Indický nízkonákladový provozovatel Go First kvůli problémům motorů dokonce zkrachoval. Generální ředitel letecké společnosti Spirit Airlines vyjádřil svou frustraci, že musí v hlavní sezóně uzemnit přinejmenším sedm letounů řady A320neo.

Společnost Cirium, specializující se na letecká data a analýzy, uvedla 13. února 2024, že mimo komerční provoz je více než 400 letadel poháněných motory PW1100G. Vloni v srpnu to byla pouze polovina.

Ze všech evropských aerolinek je problémy motorů Pratt & Whitney PW11000G-JM nejvíce postižen Wizz Air. V hlavní sezóně bude postrádat přes 20 % kapacit.

Server ch-aviation v roce 2023 informoval, že Wizz Air zmírnil dopady výpadku prodloužením pronájmu devíti letadel A320-200 a čtyř A321-200. Dopravce pokračuje v dalším úsilí prodloužit pronájmy letadel.

Generální ředitel József Váradi uvedl, že bylo uzavřeno sedm smluv o prodloužení, z nichž šest je v dokumentační fázi. Wizz Air se rovněž snaží maximalizovat využití stávající flotily a dodávek nových letadel od Airbusu.

Struktura flotily Wizz Airu je následující:

Obr. 1: Složení leteckého parku Wizz Airu k březnu 2024

Data ze serveru Flightradar24 ukazují (obr. 1), že Wizz Air provozuje flotilu o 203 letadlech řady Airbus A320/320neo. Nejvíce roste zastoupení letadel Airbus A321neo.  

Společnost provozuje šest letadel A320neo poháněných motory Pratt and Whitney PW1000G (9H-WBX, 9H-WBY, 9H-WBB, 9H-WBW, 9H-WAN). Z letadel A321neo je 38 registrováno v Maďarsku, 56 na Maltě, 5 v Emirátech a 16 ve Velké Británii (stav k březnu 2024).

Aktivita letadel Wizz Air v letech 2021 až 2023

Během posledních tří let se využití letadel společnosti výrazně měnilo, jak ukazuje obr. 2.

Model A320-232 zaznamenal nárůst ze 69 393 letů v roce 2021 na 83 235 letů v roce 2022, následovaný mírným poklesem na 68 484 letů v roce 2023.

Naopak A320-271N (neo), poháněný problémovým motorem PW1000G, zaznamenal nárůst z 9 100 letů v roce 2021 na 11 620 letů v roce 2022, ale v roce 2023 pokles na 9 719 letů.

Model A320-214 (ceo) nebyl v letech 2021 a 2022 využíván. V roce 2023 uskutečnila letadla A320-214 celkem 3 826 letů, což naznačuje posun směrem k provozu varianty A320 využívající motorů IAE V2500 namísto verze – 271N poháněné problémovými motory PW1000G. Rozdíl mezi snížením letů A320-271N oproti předchozímu roku a zavedením modelu A320-214 je 1 901 letů. Růst provozu A320-214 mohl být právě řešením výpadku A320-271N.

Model A321-231 (ceo) vykázal výrazný nárůst ze 30 092 letů v roce 2021 na 63 442 letů v roce 2022 a 73 633 letů v roce 2023.

Naopak model A321-271NX (neo) dosáhl vrcholu 88 615 letů v roce 2022, ale v roce 2023 se snížil na 46 877 letů.

Obr.2: Využití jednotlivých typů letadel Wizz Airu v letech 2021-2023

Uzemnění verze „neo“ v roce 2024

Problémy motorů PW1000G začaly významněji ovlivňovat flotilu společnosti Wizz Air v roce 2023 a vyvrcholí letos. Mezi 1. lednem a polovinou února 2024 nebyl provozován žádný let letadlem A320-271N, všech dvanáct exemplářů zůstávalo na zemi. Situaci ve využití jednotlivých typů do poloviny února 2024 zachycuje obr. 3.

Naopak stoupl provoz letadel A320-214, přičemž dochází k měsíčním fluktuacím v provozu modelů A320-232, A321-231 a A321-271NX.

Obr. 3: Využití leteckého parku Wizz Airu do poloviny února 2024

Od konce roku 2023 roste podíl flotily A321neo společnosti Wizz Air, který je mimo provoz. Na počátku března bylo odstaveno 36 letadel A321neo. Několik dalších je odstaveno kvůli pravidelné údržbě. Celkem 18 letadel A321-271NX je spolu s šesti A320neo uloženo v Bydhošti v Polsku. V Ostravě bylo v době zpracování zprávy uloženo 15 letadel A321-271NX. Dalších pět je odstaveno v Emirátech (Abú Dhabí), Katovicích a Madridu. Výpadek A321neo má nejvážnější dopad na Wizz Air.

Finanční břemeno způsobené odstavenými letouny je vysoké, a navíc Wizz Air kvůli odstávce velké části parku není schopen obsloužit vysokou poptávku. Dopady lze zmírnit pronájmem letadel, což jsou dodatečné náklady. Kratší doba pronájmu ale vede k vyšším poplatkům za pronájem. Aby to nebylo tak jednoduché, Wizz Air neví, jak dlouho budou letadla odstavena, neboť ro není schopen předpovědět ani Pratt and Whitney. Perspektivně bude muset Wizz Air zvážit, zda zůstane u PW nebo přejde u nových letadel k motorům CFM International.

Kvůli problémům motorů Pratt and Whitney PW1100 nese kolosální ztráty také společnost RTX. V říjnu odepsala 3 miliardy dolarů, a to jen za třetí čtvrtletí. 

Je jistě obdivuhodné, že i za této situace Wizz Air přepravil v únoru 4,4 milionu cestujících a dosáhl tak meziročně takřka 16% růstu. Firma slibuje zakončit tento hospodářský rok (končící 31. března) v zisku.

Problém motorů Pratt and Whitney PW1100 je problémem dlouhodobým. Wizz Air pokračuje v řešení souvisejících výzev. Využívá různých metod, jak minimalizovat nepříznivé dopady na cestující, svou tržní pozici a hospodářské výsledky. A to navíc k běžným výzvám, kterým čelí letecké společnosti na silně konkurenčním trhu letecké dopravy. (Foto: planes.cz)

V Ostravě jsou uzemněna následující letadla:

HA-LZE

A21N

Airbus A321-271NX

10480

1/18/24

 

HA-LGA

A21N

Airbus A321-271NX

10950

1/20/24

 

HA-LVB

A21N

Airbus A321-271NX

8735

1/22/24

 

HA-LZO

A21N

Airbus A321-271NX

10843

1/22/24

 

HA-LVF

A21N

Airbus A321-271NX

8966

1/22/24

 

9H-WAT

A21N

Airbus A321-271NX

10508

1/22/24

 

HA-LVP

A21N

Airbus A321-271NX

10227

1/22/24

 

HA-LZN

A21N

Airbus A321-271NX

10792

1/22/24

 

HA-LVW

A21N

Airbus A321-271NX

10509

1/22/24

 

HA-LZJ

A21N

Airbus A321-271NX

10616

1/24/24

 

9H-WBL

A21N

Airbus A321-271NX

10659

1/25/24

 

9H-WAM

A21N

Airbus A321-271NX

10389

1/25/24

 

9H-WAH

A21N

Airbus A321-271NX

10417

1/27/24

 

9H-WBM

A21N

Airbus A321-271NX

10753

2/5/24

 

HA-LGF

A21N

Airbus A321-271NX

11121

2/16/24

 

V Bydhošti jsou parkována následující letadla:

9H-WBX

A20N

Airbus A320-271N

10046

9/17/23

 

9H-WBY

A20N

Airbus A320-271N

10092

9/25/23

 

9H-WBB

A20N

Airbus A320-271N

10112

9/26/23

 

9H-WBA

A20N

Airbus A320-271N

10129

10/12/23

 

9H-WBW

A20N

Airbus A320-271N

9586

10/22/23

 

9H-WAN

A20N

Airbus A320-271N

10192

11/7/23

 

9H-WBU

A21N

Airbus A321-271NX

10050

10/7/23

 

HA-LVE

A21N

Airbus A321-271NX

8941

11/7/23

 

9H-WAO

A21N

Airbus A321-271NX

9564

11/18/23

 

HA-LVH

A21N

Airbus A321-271NX

9164

12/20/23

 

HA-LVD

A21N

Airbus A321-271NX

8882

12/30/23

 

HA-LVI

A21N

Airbus A321-271NX

9333

1/22/24

 

HA-LZP

A21N

Airbus A321-271NX

10875

1/24/24

 

9H-WAP

A21N

Airbus A321-271NX

10370

1/24/24

 

9H-WBS

A21N

Airbus A321-271NX

8712

1/26/24

 

9H-WBR

A21N

Airbus A321-271NX

10522

1/26/24

 

HA-LVQ

A21N

Airbus A321-271NX

10295

1/28/24

 

9H-WBK

A21N

Airbus A321-271NX

10440

1/30/24

 

HA-LGD

A21N

Airbus A321-271NX

11022

2/9/24

 

9H-WBN

A21N

Airbus A321-271NX

10894

2/14/24

 

HA-LVC

A21N

Airbus A321-271NX

8816

2/19/24

 

HA-LVG

A21N

Airbus A321-271NX

8997

2/24/24

 

HA-LZX

A21N

Airbus A321-271NX

10993

2/25/24

 

HA-LZT

A21N

Airbus A321-271NX

10893

2/27/24

 

Další letadla jsou umístěna v Madridu (MAD), Abú Dhabí (AUH) a Katovicích (KTW)

HA-LZI   A21N  Airbus  A321-271NX 10757 1/15/24 MAD

A6-WZC A21N  Airbus  A321-271NX 10371 1/31/24 AUH

 

 

 

 

 

9H-WAK A21N  Airbus  A321-271NX 10260 8/7/23 KTW

G-WUKN A21N Airbus  A321-271NX 10333 12/12/23 KTW

HA-LZL  A21N  Airbus  A321-271NX 10700  2/19/24 KTW

 

 

 

 

 

 

 

 


Související fotky


Komentáře



petrp (...24.51...)
09.03.2024 09:45

Pěkný průšvih, i vzhledem k tomu, že nové disky nejsou.Půlení motoru + nedostatkový náhradní díl + množství postižených motorů.....jsem docela zvědavý, jak se to podaří vyřešit.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace